Jak rozpoznać wadę wzroku u dziecka?
22 czerwca 2020Istnieje kilka rodzajów wad wzroku. Jedną z nich jest dość powszechna dalekowzroczność polegająca na ostrym widzeniu z pewnej odległości i zamazanym obrazie przedmiotów występujących w pobliżu. Bardzo często nazywana również nadwzrocznością lub hiperopią, występuje w różnych stadiach, przez co pacjenci z nią się borykający widzą zupełnie inaczej. Najczęściej zjawisko to pojawia się na skutek pewnych rozbieżności, wynikających ze zbyt krótkiej gałki ocznej a np. zbyt płaską rogówką. To właśnie ta zależność definiuje poziom dalekowzroczności, sprawiając, iż jedna osoba może widzieć dokładnie przedmioty z kilkuset metrów, podczas gdy kąt ostrości innego człowieka, wynosi zaledwie kilkadziesiąt metrów.
Co świadczy, że dziecko ma problemy ze wzrokiem?
Rozpoznanie wady wzroku u małego dziecka nie jest takie proste, dlatego w wielu przypadkach jest ono po prostu niezauważane przez rodziców czy opiekunów. Na późniejszym jednak etapie można spostrzec charakterystyczne symptomy, świadczące o obecności nadwzroczności. Jednym z nich jest mrużenie oczu podczas spoglądania na przedmioty znajdujące się w niewielkiej odległości. Jeśli przy oglądaniu bajek, czytaniu książeczek czy siedzeniu przy komputerze występuje silny ból głowy, może to świadczyć, iż wada wzroku jest dość zaawansowana. Bardzo często zdarza się również, iż dziecko skarży się na regularne pieczenie oczu oraz ich ból – nie wolno tego bagatelizować, gdyż również to jest symptomem, świadczącym o problemach ze wzrokiem.
Więcej przeczytasz na: https://coopervision.pl/troska-o-wzrok-i-zdrowie-oczu/co-jest-nadwzrocznosc
Czym skutkuje nieleczona dalekowzroczność?
Wada wzroku, o której mowa jest zjawiskiem o różnym natężeniu. W przypadku słabego stadium zazwyczaj dziecko z tego wyrasta samoczynnie, choć wymaga to sporego wysiłku właściwych mięśni oka. Gdy nadwzroczność jest zaawansowana brak leczenia prowadzić może do problemów w funkcjonowaniu na co dzień. Dzieci z dalekowzrocznością zdecydowanie gorzej radzą sobie w szkole, mają problemy z czytaniem, pisaniem czy koncentracją. Niekiedy ogranicza to ich możliwości w uczestnictwie w niektórych zabawach.